AVIATION REVIEWS IN THE ENGLISH LANGUAGE: a linguistic analysis
DOI:
https://doi.org/10.34180/24479365.2024v9n1p1Keywords:
linguística sistêmico funcional, resenhas, aviação, análise linguísticaAbstract
This study analyses linguistically academic reviews about aviation written in the English Language, aiming to verify how they are written by researchers in the field in terms of lexical-grammatical choices. To this end, the study analyzes the terms most frequently used in aviation reviews published between 2017 and 2023, collected from the Aether platform. These reviews were stored in individual files in txt format and analyzed using the Wordsmith Tools (Scott, 2008) software, which offers tools to examine various linguistic aspects, such as lexical composition, thematic, rhetorical organization and provides statistical data. The research considers the role of English as a facilitator of global communication, influenced by technological development and international trade. In this context, and according to documents from the Air Force Command, Brazilian Air Force Officers need to have text comprehension skills in English. Therefore, the review is seen as a significant textual genre that aims to evaluate and synthesize academic books, emphasizing its importance in the academic environment and communication. Thus, the intention is to analyze this genre using the Functional Systemic Linguistics (LSF) theory as methodological support, which analyzes language in its social and cultural contexts. It is expected that the study will provide insights for the development of materials and teaching strategies for the English Language in the training course of Aviator Officers at the Air Force Academy.
References
A JOURNAL OF STRATEGIC AIRPOWER & SPACEPOWER (Aether). Air University.
Disponível em: https://www.airuniversity.af.edu/Aether. Acesso em: 23 jun. 2023.
BARBARA, L.; MACÊDO, C. M. M. Linguística sistêmico-funcional para a análise de discurso: um panorama introdutório. Cadernos de Linguagem e Sociedade, v. 10, n. 1,
p. 89-107, 12 11 2010. Disponível em: https://periodicos.unb.br/index.php/les/article/view/9278 .
Acesso em: 27 jun. 2023.
BRASIL. Ministério da Defesa. Comando da Aeronáutica. Diretoria de Ensino. Portaria DIRENS n° 312/DPE, de 29 de dezembro de 2022. Brasília: Ministério da Defesa, 2022.
CABRAL, S. R. S.; FUZER, C. Conceito iniciais. In: CABRAL, S. R. S.; FUZER, C. Introdução à gramática sistêmico-funcional em: língua portuguesa, f. 114. 228 p. cap. 1, p. 10-25.
CRYSTAL, D. English as a global Language. Cambridge: Cambridge University press, 1997.
ER, M. The role of foreign language in the success of global military operations and English as a global lingua franca. International journal of social sciences and humanity studies, v. 4, n. 1, p. 279-286, 1 jun. 2012. Disponível em: https://dergipark.org.tr/en/pub/ijsshs/issue/26219/276088 . Acesso em: 22 ago. 2023.
GONÇALVES, J. R. Como elaborar uma resenha de um artigo acadêmico ou científico. Revista JRG de Estudos Acadêmicos, Brasil, São Paulo, v. 3, n. 7, p. 95–107, 2020. Disponível em: https://revistajrg.com/index.php/jrg/article/view/41. Acesso em: 19 ago. 2023.
HALLIDAY, M.A.K. The architecture of language. In: HALLIDAY, M.A.K. et al. An Introduction to Functional Grammar. Routledge, v. 3, f. 495, 2014. 989 p. cap. 1, p. 3-54.
MINISTÉRIO DA DEFESA. Comando da Aeronáutica. Pessoal-Oficial. MCA 36-8 Perfil Profissional dos Oficiais da Aeronáutica - PPOA - Volume I - QOAV, QOINT e QOINF. Brasília, DF, Portaria COMGEP Nº 179/3SC2. 2021. Disponível em:
https://www.sislaer.fab.mil.br/terminalcendoc/Busca/Download?codigoArquivo=814. Acesso em: 26 jun. 2023.
MORAIS, F. B. C.; BARBARA, L. O uso de nominalização como recurso de impessoalização em artigos científicos escritos em Língua Portuguesa: um estudo com base na Linguística Sistêmico-Funcional. Cadernos de Linguagem & Sociedade, v. 19, p. 73-91, 2018.
MOTTA-ROTH, D. A construção social do gênero resenha acadêmica. Trabalhos em Linguística Aplicada, Campinas, SP, v. 38, 2012. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/tla/article/view/8639332. Acesso em: 25 jun. 2023.
PIRES, E. C. R. A Língua Inglesa: uma referência na sociedade da globalização. Bragança: Instituto Politécnico de Bragança, 2002. 40 p. (Estudos). Disponível em: http://hdl.handle.net/10198/215. Acesso em: 22 ago. 2023.
RODRÍGUEZ-VERGARA, D. Processos verbais em inglês e em espanhol: uma perspectiva funcional para artigos de pesquisa sobre análise do discurso. Letras, v. 25, n. 50, p. 143-162, 27 out. 2015. Disponível em: https://periodicos.ufsm.br/letras/article/view/20208 . Acesso em: 22 ago. 2023.
SANTOS, Z. B. A Linguística Sistêmico-Funcional: algumas considerações. SOLETRAS, [S.l.], n. 28, p. 164-181, dez. 2014. Disponível em: https://www.e publicacoes.uerj.br/index.php/soletras/article/view/12994. Acesso em: 22 ago. 2023.
SILVA, A. V. L. A produção de resenha acadêmica no ensino superior. Revele: Revista Virtual dos Estudantes de Letras, [S.l.], v. 2, p. 1-13, jun. 2011. Disponível em: http://www.periodicos.letras.ufmg.br/index.php/revele/article/view/3638. Acesso em: 22 ago. 2023.
SILVA, A. C. F.; CARMO, C. M. do. Estratégias de negociação: uma análise da construção de resenhas acadêmicas da área de história sob o viés da Linguística Sistêmico-Funcional. Linguagens & Cidadania, v. 14, n. 1, 6 set. 2016. Disponível em: https://periodicos.ufsm.br/LeC/article/view/j1 . Acesso em: 22 ago. 2023.
SIQUEIRA, D. S. P. Inglês como língua franca: o desafio de ensinar um idioma desterritorializado. In: GIMENEZ, T.; CALVO, L. C. S.; EL KADRI, M.S. (Org.). Inglês como língua franca: ensino-aprendizagem e formação de professores. 1. ed. Campinas, SP: Pontes Editora, 2015.
SWALES, J. M.; FEAK, C. B. Unit Six: Writing Critiques. In: SWALES, J. M.; FEAK, C.B. Academic Writing for Graduate Students: essential tasks and skills. University of Michigan Press ELT, f. 176, 2003. 352 p. cap. 6, p. 131-152.
WIDDOWSON, H. G. ELF and the Pragmatics of Language Variation. In: 7TH INTERNATIONAL CONFERENCE OF LINGUA FRANCA. Palestra ministrada. Atenas, 04 set. 2014.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 a) Autores mantêm os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Atribuição Não Comercial que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.