Competencies of the Brazilian Air Force fighter pilot to operate Electronic Warfare systems of the Gripen-NG aircraft:

a prospective view

Authors

  • Felipe Luis de Oliveira Vilela Terceiro Esquadrão do Décimo Grupo de Aviação (3º/10º GAv) – Santa Maria/RS – Brasil

DOI:

https://doi.org/10.22480/revunifa.2018.31.479

Keywords:

Competencies, Gripen, Electronic warfare, Infrared search and track

Abstract

This work aims to analyze to which extent the Electronic Warfare Doctrinaire Course (EWDC), conducted by the Group of Specialized Tactical Instruction (GITE), develops the skills required for Brazilian Air Force (FAB) fighter pilots to operate the Infrared Search and Track (IRST) system of the Gripen-NG aircraft. Through the documentary research of the educational content of CDGE, the competencies developed in the mentioned course were identified. The skills required to operate the system (IRST), but its turn, were characterized by the application of the Delphi Method. The research and analysis were outlined using the theoretical basis presented by Carbone et al. (2009) about skill management and the proposed by Sacristán (2013), Perrenoud (1999) and other authors who address education competencies. By following the analysis of the data collected, it was noted that 53% of the competencies related to knowledge, 67% of those related to skills and 87% of the competencies related to the attitudes are developed in the course in question, corresponding to 73% of the competencies in total. Thus, it was possible to notice that there is a gap of competencies. In this sense, it is possible to act ahead in the adoption of measures to reduce the gap identified, contributing to the maintenance of a high-level training of the Brazilian Air Force (BAF) fighter pilots, future operators of Gripen-NG aircraft.

References

ADAMY, D. EW 102: a second course in electronic warfare. [S.l.]: Artech House, 2004.

BRANDÃO, H. P.; BAHRY, C. P. Gestão por competências: métodos e técnicas para mapeamento de competências. Revista do Serviço Público, Brasília, v. 56, n. 2, p. 179-194, abr./jun. 2005. Disponível em: Acesso em: 4 mar. 2017.

BRASIL. Comando da Aeronáutica. Comando-Geral de Operações Aéreas. Portaria COMGAR nº 318/ GC3, de 28 de março de 2016. Aprova a reedição das Normas reguladoras da Progressão Operacional de Oficiais Aviadores da Força Aérea Brasileira (ICA 55-6). Boletim do Comando da Aeronáutica, Rio de Janeiro, n. 56, f. 2784, 4 abr. 2016b.

______. Comando da Aeronáutica. Comando-Geral de Operações Aéreas. Portaria COMGAR nº 49/ SCAP-17, de 17 de fevereiro de 2012. Aprova a edição do Currículo Mínimo do Curso Doutrinário de Guerra Eletrônica (ICA 37-507). Boletim do Comando da Aeronáutica, Rio de Janeiro, n. 62, f. 1991, 17 fev. 2012.

______. Comando da Aeronáutica. Departamento de Ciência e Tecnologia Aeroespacial. Portaria DCTA nº 103/DNO, de 16 de abril de 2015. Aprova a reedição das Normas reguladoras do Curso de Especialização em Análise de Ambiente Eletromagnético (ICA 37- 581). Boletim do Comando da Aeronáutica, Rio de Janeiro, n. 76, f. 3306, 24 abr. 2015a.

______. Comando da Aeronáutica. Gabinete do Comandante da Aeronáutica. Portaria GABAER nº 189/GC3, de 30 de janeiro de 2017. Aprova a primeira modificação da Concepção Estratégica Força Aérea 100 (DCA 11-45). Boletim do Comando da Aeronáutica, Rio de Janeiro, n. 18, f. 1058, 1 fev. 2017.

______. Comando da Aeronáutica. Grupo de Instrução Tática e Especializada. Apostila do Curso Doutrinário de Guerra eletrônica: divisões da Guerra Eletrônica. Parnamirim, RN: [s. n.], 2016a. 11f.

______. Comando da Aeronáutica. Grupo de Instrução Tática e Especializada. Plano de Unidades Didáticas do Curso Doutrinário de Guerra Eletrônica. Parnamirim, RN: [s. n], 2015b. 42f.

______.Ministério da Defesa. Política Nacional de Defesa e Estratégia Nacional de Defesa. Brasília, DF, 2008.

CARBONE, P. P. et al. (Org.). Gestão por competências e gestão do conhecimento. 3.ed. Rio de Janeiro: Fundação Getúlio Vargas, 2009.

CARDOSO, L R. A. et al. Prospecção de futuro e Método Delphi: uma aplicação para a cadeia produtiva da construção habitacional. Revista Ambiente Construído, Rio Grande do Sul, v. 5, n 3, p. 63-78, abr./jun. 2005.

COSTA, T. A. A noção de competência enquanto princípio de organização curricular. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, n. 29, p. 52-62, ago. 2005. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttextπd=S1413- 24782005000200005&lng=en&nrm=iso. Acesso em: 21 abr. 2017.

DELUIZ, N. O modelo das competências profissionais no mundo do trabalho e na educação: implicações para o currículo. Boletim Técnico do SENAC, Rio de Janeiro, v. 27, n. 3, p. 13-25, 2001.

FERREIRA, M. J. B.; JUNIOR, C. N. A incersão do Brasil no segmento de aviões de caça da indústria aeronáutica militar: o projeto F-X2.

ENCONTRO NACIONAL DA ASSOCIAÇÃO BRASILEIRA DE ESTUDOS DE DEFESA, 9., 2016. Anais Eletrônicos... Florianópolis, 2016. Disponível em: http:// wwabw.ened2016.abedef.org/resouces/anais/3/1466389753_ARQUIVO_Ferreira_ Marcos_IXENABED_AT1_Artigo.VF.pdf. Acesso em: 4 mar. 2017.

GIL, A. C. Como elaborar projetos de pesquisa. 4. ed. São Paulo: Atlas, 2002

MERCADO, L. P. L. (Org.). Novas tecnologias na educação: reflexões sobre a prática. Maceió: EDUFAL, 2002.

PERRENOUD, P. Construir as competências desde a escola. Porto Alegre: Artmed, 1999. SAAB. Informações institucionais. [S. l.], 2017. Disponível em: http://www.saab.com/pt/ air/gripen-fighter-system/gripen/gripen.com/Orgulho-de-ser-Brasileiro/o-gripen-para-o-Brasil/. Acesso em: 4 mar. 2017.

SACRISTÁN, J. G. (Org.). Saberes e incertezas sobre o currículo. Porto Alegre: Penso, 2013. SANTOS, A. C. O uso do método Delphi na criação de um modelo de competências. Revista de Administração, São Paulo, v. 36. n. 2. p. 25-32, abr./jun. 2001.

WRIGHT, J. T. C.; GIOVINAZZO, R. A. Delphi – Uma ferramenta de apoio ao planejamento prospectivo. Caderno de Pesquisas em Administração, São Paulo, v. 1, n. 12, 2. trim. 2000.

Published

2018-07-02

How to Cite

VILELA, F. L. de O. Competencies of the Brazilian Air Force fighter pilot to operate Electronic Warfare systems of the Gripen-NG aircraft:: a prospective view. The Journal of the University of the Air Force , Rio de Janeiro, v. 31, n. 1, 2018. DOI: 10.22480/revunifa.2018.31.479. Disponível em: https://revistaeletronica.fab.mil.br/index.php/reunifa/article/view/479. Acesso em: 18 may. 2024.

Issue

Section

Update Articles