The required skills for the pilot to perform the Attack Action with the AH-2 Sabre:

a curricular analysis

Authors

  • José Adriano Hespanhol Primeiro Esquadrão do Décimo Primeiro Grupo de Aviação (1°/11° GAV) – Natal/RN – Brasil

DOI:

https://doi.org/10.22480/revunifa.2018.31.482

Keywords:

Competences, Curriculum, AH-2 Sabre, Rotary wing aviation

Abstract

The objective of this research is to verify to what extent the curricular content of the Operational Specialization Course in Rotary Wing Aviation (CEOAR), taught by the First Squadron of the Eleventh Aviation Group (1st/11th GAV), responsible for helicopter pilot training of the Brazilian Air Force (FAB), develops the necessary skills for the pilot who will perform the Attack Action with the AH-2 Sabre. From a theoretical framework, methods that enabled the collection of the desired data have been applied. Thus, the necessary competences for the pilot who will perform the Attack Action with AH-2 have been determined by a survey with the application of the Delphi Method (expert opinion) in two rounds that resulted in 15 knowledge, 17 skills and 20 attitudes. The competences developed in the CEOAR, in turn, were extracted by documentary research of the Minimum Curriculum and its Order of Instruction. The correlation of these lists revealed that the current curriculum of the CEOAR is efficient for the proposal to develop, although superficially in some cases, 100% of the knowledge, 82% of the skills and 95% of the desired attitudes, as presented in the analysis of the data.

References

BRASIL. Comando da Aeronáutica. EstadoMaior da Aeronáutica. Portaria nº 1266. Aprova a reedição do Plano Estratégico Militar da Aeronáutica (PCA 11-47). Boletim do Comando da Aeronáutica, Brasília, DF, 2010.

______. Comando da Aeronáutica. Estado- Maior da Aeronáutica. Portaria nº 278/GC3, de 21 de junho de 2012. Aprova a reedição Doutrina Básica da Força Aérea Brasileira (DCA 1-1). Boletim do Comando da Aeronáutica, Brasília, DF, 2012.

______. Comando da Aeronáutica. Primeira Força Aérea. Currículo Mínimo do Curso de Especialização Operacional da Aviação de Asas Rotativas (CEOAR) (ICA 37-551). Boletim do Comando da Aeronáutica, Parnamirim, RN, 2016.

______. Comando da Aeronáutica. Primeira Força Aérea. Plano de Avaliação do Curso de Especialização Operacional do 1º/11º GAV (ICA 37-133). Boletim do Comando da Aeronáutica Parnamirim, RN, 2016.

______. Comando da Aeronáutica. ALA 10. 1º/11º Grupo de Aviação. Ordem de Instrução do Curso de Especialização Operacional da Aviação de Asas Rotativas. Parnamirim, RN, 2015.

CRESPO, A. A. Estatística fácil. São Paulo: Editora Saraiva, 2002. GIL, A. C. Como elaborar projetos de pesquisa. 5. ed. São Paulo: Atlas, 2010.

LAKATOS, E. M.; MARCONI, M. A. Fundamentos de Metodologia Científica. 5. ed. São Paulo: Atlas, 2003.

PERRENOUD, P. Construindo as competências desde a escola. Porto Alegre: Artmed, 1999.

RABAGLIO, M. O. Seleção por Competências. 2. ed. São Paulo: Educador, 2001.

SACRISTÁN, J. G. O Currículo: uma reflexão sobre a prática. Tradução Ernani F. da F. Rosa, v. 3, 2000.

SANTOS, A. C. O uso do método Delphi na criação de um modelo de competências. Revista de Administração, v. 36, n. 2, p. 25-32, 2001.

Published

2022-10-06

How to Cite

HESPANHOL, J. A. The required skills for the pilot to perform the Attack Action with the AH-2 Sabre:: a curricular analysis. The Journal of the University of the Air Force , Rio de Janeiro, v. 31, n. 2, 2022. DOI: 10.22480/revunifa.2018.31.482. Disponível em: https://revistaeletronica.fab.mil.br/index.php/reunifa/article/view/482. Acesso em: 12 may. 2024.