The concept of leadership from the perspective of cadets in the training course at the Air Force Academy

Authors

  • Eliana Prado Carlino Academia da Força Aérea (AFA) – Pirassununga/SP – Brasil

DOI:

https://doi.org/10.22480/revunifa.2020.33.223

Keywords:

Leadership, Formation, Cadet, Narratives

Abstract

This article aims to analyze the concept (s) of leadership from the perspective of the cadets of the Air Force Academy. Because it is a subject worked on in different instances of cadet formation and, also in the Teaching Division, the leadership theme has been causing many questions, from our view as a teacher of a school subject that works on this theme. With this intention, our methodological resource was to listen to cadets of the Third and Fourth Squadrons that were part of the Cadet
Corps Leadership Chain and that played the role of adapters of the First Squadron, in the Military Adaptation
Stage. Through their narratives and autobiographical interviews, we try to understand how they conceive their
leadership and their perception of their practice when exercising it in relation to other cadets. The data obtained showed that the vision of leadership that they have is very close to that of common sense, and that despite the ability to reflect on their reality, the cadet does not find a suitable space, within his training, to narrate such experiences, which can prevent the awareness of these
situations, as well as the possibility of reframing them.

References

ANDRADE, G. F. Liderança Full Range no Corpo de Cadetes da Aeronáutica. 2018. 43f. Trabalho de conclusão de curso. Academia da Força Aérea. Pirassununga, SP, 2018.

BRASIL. Comando da Aeronáutica. Academia da Força Aérea. Manual do Cadete da Aeronáutica. Pirassununga, SP: AFA, 2016.

BRASIL. Comando da Aeronáutica. Plano Estratégico Militar da Aeronáutica (PEMAER): 2016-2041. Brasília, DF: EMAER, 2016.

BRASIL. Comando da Aeronáutica. Academia da Força Aérea. Proposta de planejamento estratégico Academia da Força Aérea 2015 – 2030. Pirassununga, SP: AFA, 2014.

BARRETO, L. M. D. F. Desenvolvimento de competências de liderança no ensino superior militar. Trabalho de investigação individual do CEMC (Curso de Estado-Maior Conjunto). Instituto Universitário Militar, Departamento de Estudos Pós-Graduados, Pedrouços, Portugal, 2017.

BERGAMINI, C. W. Liderança: administração do sentido. 2. ed. São Paulo: Atlas, 2009.

BERGAMINI, C. W.; CODA, R. Psicodinâmica da vida organizacional: motivação e liderança. 2.ed. São Paulo: Atlas, 1997.

CATANI, D. B. Práticas de formação e ofício docente. In: BUENO, B. O., CATANI, D. B. e SOUZA, C. P. de. (org.). A vida e o ofício dos professores: formação contínua, autobiografia e pesquisa em colaboração. São Paulo: Escrituras, 1998.

CUNHA, S. C. Preditores da emergência da liderança em contexto militar: O papel da auto liderança e dos traços de personalidade. Dissertação de Mestrado em Liderança, pessoas e organizações. Departamento de Estudos de Pós- Graduados da Academia Militar, Lisboa, 2016.

CUNHA, M. I. da. Conta-me agora!: as narrativas como alternativas pedagógicas na pesquisa e no ensino. Rev. Fac. Educ., São Paulo, v. 23, n. 1-2, Jan. 1997.

GIROUX, H.; MACLAREN, P. Linguagem, escola e subjetividade: elementos para um discurso pedagógico crítico. Educação e Realidade, Porto Alegre, v.18, n. 2, p. 21-35, jul./dez. 1993.

GOLEMAN, D. Liderança que obtém resultados. In: Liderança: os melhores artigos da Harvard Business Review. Rio de Janeiro: Editora Campos/ Elsevier, 2006a.

GOLEMAN, D. O que faz um líder? In: Liderança: os melhores artigos da Harvard Business Review. Rio de Janeiro: Editora Campos/Elsevier, 2006b.

MOSCOVICI, F. A organização por trás do espelho: reflexos e reflexões. 3. ed. Rio de Janeiro: José Olympio, 2008.

MOURA, W. Liderança nas organizações: o dilema do real e do aparente. n: Jornadas de Psicologia do Serviço de Seleção do Pessoal da Marinha, 2009, Rio de Janeiro. Serviço do Pessoal da Marinha – Jornadas de Psicologia – Coletânea de textos, 2008, v. 52, p. 42-46.

PAIVA, L. E. R. O líder militar: uma visão pessoal. PADECEME. Rio de Janeiro, n.19, 3º quadrimestre, 2008.

PINEAU, G. As histórias de vida em formação: gênese de uma corrente de pesquisa-ação-formação existencial. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 32, n. 2, p. 329-343, maio/ago. 2006.

ROBBINS, S. P. Fundamentos do comportamento organizacional. São Paulo: Pearson Prentice Hall, 2004.

ROBBINS, S. P.; JUDGE, T. A.; SOBRAL, F. Comportamento organizacional. 14. ed. São Paulo: Pearson Prentice Hall, 2010.

VALENTE, T. A. Capacitação de liderança militar: Análise de resultados. 2016. Disponível em: http://www.arqanalagoa.ufscar.br/abed/integra/ t%C3%BAlio%20valente%2012-08-07.pdf. Acesso em: 25 jul. 16.

VARGAS, G. A. O exemplo como um dos fatores determinantes na aprendizagem da liderança na AFA. 2018. 42f. Trabalho de conclusão de curso. Academia da Força Aérea. Pirassununga, SP, 2018.

VIZIOLI, M.; CALEGARI, M. da L. C. Liderança: a força do temperamento. São Paulo: Pearson Prentice Hall, 2010.

WORTMEYER, D. S. “Líder ou instrutor?” Reflexões sobre o papel da autoridade no processo de socialização militar. 2016. Disponível em: http://www.ensino. eb.br/portaledu/conteudo/artigo9622.pdf. Acesso em: 25 jul. 16.

Published

2020-06-30

How to Cite

CARLINO, E. P. The concept of leadership from the perspective of cadets in the training course at the Air Force Academy. The Journal of the University of the Air Force , Rio de Janeiro, v. 33, n. 1, 2020. DOI: 10.22480/revunifa.2020.33.223. Disponível em: https://revistaeletronica.fab.mil.br/index.php/reunifa/article/view/223. Acesso em: 19 may. 2024.

Issue

Section

Original Articles