Education and Technology Pitch for Military Sciences at CIAAR:

teacher and student learning

Authors

  • Cynthia Adriádne Santos Centro de Instrução e Adaptação da Aeronáutica (CIAAR)

DOI:

https://doi.org/10.22480/revunifa.2019.32.286

Keywords:

Teaching, Military Sciences, New Technologies, Interactive Pedagogy, Cyberspace

Abstract

This experience report presents reflections and impressions about the teaching project entitled “CFOE 240s: Pitch for Military Sciences”, applied in 2016 and 2017 in the technological graduation entitled Specialized Officers Training Course (CFOE) of the Aeronautics Instruction and Adaptation Center (CIAAR). In the weaving of considerations about this pedagogical experience, the teaching-learning practice was evidenced as an empirical source of data, information and knowledge in line with Dialogical Pedagogy, Project Pedagogy, Interactive Pedagogy and New Information and Communication Technologies (NTIC) developed in the Cyberculture scenario, theoretical contribution analyzed together with the educational legislation of the Ministry of Education and the Brazilian Air Force (FAB).The work highlighted FAB’s strategic conception of teaching, materialized in the document PCA 37-11, the Education Modernization Plan, which presents the vision of an education connected to current pedagogical trends, in which the subject of the educational process in the military institution is exposed to very specific requirements and the Air Force Strategic Conception 100 (DCA 11-45), which presents the institutional vision with an emphasis on dissuasive capacity, modern operability, cutting-edge technology in the air, space and cyber environments with a view to integration for the defense of national interests.

References

AUSUBEL, D. P. Aquisição e retenção de conhecimentos: uma perspectiva cognitiva. Lisboa: Plátano Edições Técnicas, 2003. 219 p.

BRASIL. Lei 9394/96 – Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Disponível em: http://www. planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9394.htm. Acesso em: 23 jan. 2016.

BRASIL. Comando da Aeronáutica. Centro de Instrução e Adaptação da Aeronáutica. Portaria CIAAR nº 6-T/SDPL, de 18 de janeiro de 2017. Aprova o Plano de Unidades Didáticas da Instrução Geral e Militar do Curso de Formação de Oficiais Especialistas (PUDCFOE GERAL E MILITAR) da Aeronáutica para o Quadro de Oficiais Especialistas (QOE) (MCA 37-75). Boletim do Comando da Aeronáutica, Brasília, n. 21, f. 1190, 7 fev. 2017.

BRASIL. Comando da Aeronáutica. Diretoria de Ensino da Aeronáutica. Portaria DEPENS nº 450/ DE-6, de 17 de novembro de 2015. Aprova a reedição do Plano de Modernização do Ensino da Aeronáutica (PCA 37-11). Boletim do Comando da Aeronáutica, Brasília, n. 213, 19 nov. 2015.

BRASIL. Comando da Aeronáutica. Diretriz do Comando da Aeronáutica. Portaria nº 94/GC3, 27 de janeiro de 2016. Aprova a reedição da DCA 11-45 “Concepção Estratégica - Força Aérea 100” (DCA 11-45). Boletim do Comando da Aeronáutica, Brasília, n. 17, 1 fev. 2016.

DEWEY, J. Vida e educação. São Paulo: Melhoramentos, 1967.

FREIRE. P. Pedagogia do oprimido. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1987.

HERNÁNDEZ, F. e VENTURA, M. A organização do currículo por projetos de trabalho: o conhecimento é um caleidoscópio. Porto Alegre: Artmed, 1998.

HERNÁNDEZ, F. Cultura visual, mudança na educação e projetos de trabalho. Porto Alegre: Artmed, 2000.

KILPATRICK, W. H. Educação para uma civilização em mudança. São Paulo: Melhoramentos, 1967.

LEVY, P. Cibercultura. Tradução de Carlos Irineu da Costa. São Paulo: Ed. 34, 1999.

PERRENOUD, P. Dez novas competências para ensinar: convite à viagem. Porto Alegre: Artmed, 2000. 193 p.

ROMÃO, J. E. Avaliação dialógica: desafios e perspectivas. São Paulo: Cortez: Instituto Paulo Freire, 1999 (Guia da Escola Cidadão, v. 2).

SILVA, M. Sala de aula interativa. Rio de Janeiro: Quartet, 2000.

SILVA, M. Sala de aula interativa: A educação presencial e à distância em sintonia com a era digital e com a cidadania. Campo Grande: INTERCOM, 2001. Disponível em: http://www. portcom.intercom.org.br/pdfs/80725539872289 892038323523789435604834.pdf. Acesso em: 30 jan. 2016.

WELP, A. et al. Entrevista com o professor Fernando Hernandez (2014). Disponível em: http://www.ufrgs.br/revistabemlegal/ edicoes-anteriores/no_1_2014/entrevista-com-o-professor-fernando-hernandez. Acesso em: 30 jan. 2016.

WIENER. N. Cibernética e sociedade: o uso humano de seres humanos. São Paulo: Editora Cultrix, 1954.

Published

2019-06-30

How to Cite

SANTOS, C. A. Education and Technology Pitch for Military Sciences at CIAAR:: teacher and student learning . The Journal of the University of the Air Force , Rio de Janeiro, v. 32, n. 1, 2019. DOI: 10.22480/revunifa.2019.32.286. Disponível em: https://revistaeletronica.fab.mil.br/index.php/reunifa/article/view/286. Acesso em: 13 may. 2024.