The impact of the application of the Simplified Final Report (SFR) on the investigative processes of aeronautical occurrences of military aviation carried out by CENIPA

Authors

  • Thiago Alexandre Lirio Centro de Investigação e Prevenção de Acidentes Aeronáuticos (CENIPA) – Brasília/DF – Brasil

DOI:

https://doi.org/10.22480/revunifa.2018.31.478

Keywords:

Production capacity, Simplified final report, Final report, Military aviation

Abstract

The Aeronautical Accidents Investigation and Prevention Center (CENIPA) has implemented measures to increase the speed of the investigation process of aeronautical occurrences. In this context, the present study aimed to verify the extent to which the application of the Simplified Final Report (RFS) impacted on the amount of final military reports produced by CENIPA in the first nine months of 2015. The focus of the study was to verify if the production capacity of final reports by CENIPA has changed after the application of the RFS for the investigation of military occurrences. The analysis was based on the statistical correlation between two periods of equal duration, one before and one after the application of the RFS. To quantify the impact on production capacity of final reports, an indicator that related the number of reports initiated and finalized in each period of the survey was applied. The indicator showed an increase of 58.86% in the production capacity of final reports after the application of the RFS SFR in the field of military aviation from January to September 2015. The increase was confirmed by the Chi-Square statistical test, which confirmed the statistical significance among the variables and detected a correlation between the number of reports completed by CENIPA and the application of the RFS, at the level of significance established in this research.

References

AMANCIO, D. B. O impacto da adoção do Relatório Final Simplificado nos processos Investigativos de Acidentes Aeronáuticos realizados pelo Comando da Aeronáutica. 2015. 27 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Curso de Aperfeiçoamento de Oficiais). Escola de Aperfeiçoamento de Oficiais da Aeronáutica, Universidade da Força Aérea, Rio de Janeiro, 2015.

BRASIL. Lei nº 7.565, de 19 de dezembro de 1986. Dispõe sobre o Código Brasileiro de Aeronáutica. Diário Oficial [da] República Federativa do Brasil, Brasília, DF. 1986. Disponível em: . Acesso em: 15 ago. 2015.

BRASIL. Comando da Aeronáutica. Centro de Investigação e Prevenção de Acidentes Aeronáuticos. Portaria nº 2230/GC3, de 23 de dezembro de 2013. Aprova a reedição da NSCA 3-6, que dispõe sobre a Investigação de Ocorrências Aeronáuticas com Aeronaves Militares. Boletim do Comando da Aeronáutica, Brasília, DF, n. 248, 30 dez. 2013.

BRASIL. Comando da Aeronáutica. Centro de Investigação e Prevenção de Acidentes Aeronáuticos. Portaria nº 166/GC3, de 12 de fevereiro de 2014. Aprova a reedição da NSCA 3-13, que dispõe sobre os Protocolos de Investigação de Ocorrências Aeronáuticas da Aviação Civil conduzidas pelo Estado Brasileiro. Boletim do Comando da Aeronáutica, Brasília, DF, n. 34, 18 fev. 2014.

GIL, A. C. Métodos e técnicas de pesquisa social. 2. ed. São Paulo: Atlas, 2002.

INTERNATIONAL CIVIL AVIATION ORGANIZATION. Annex 13, Aircraft Accident and Incident Investigation.10. ed. Montreal, 2010.

MENDONÇA, F. A. C. A ficha CENIPA 15 e as atividades de prevenção do risco aviário. Revista Conexão SIPAER, v. 2, n. 3, 2011.

REASON, J. T. Managing the Risks of Organizational Accidents. Aldershot: Ashgate, 1997.

RYAN, T. Estatística moderna para engenharia. Campus: Rio de Janeiro, 2009.

SOUZA, R. Guia Técnico de Ação Inicial de Investigação de Acidentes Aeronáuticos com Aeronaves de Asas Fixas de Acordo com Técnicas Recomendadas Internacionalmente. 2012. 206 f. Dissertação (Mestrado em Segurança de Aviação e Aeronavegabilidade Continuada)–Programa de Pós-Graduação em Engenharia Aeronáutica e Mecânica, Instituto Tecnológico de Aeronáutica, São José dos Campos, SP, 2012

Published

2018-07-01

How to Cite

LIRIO, T. A. The impact of the application of the Simplified Final Report (SFR) on the investigative processes of aeronautical occurrences of military aviation carried out by CENIPA. The Journal of the University of the Air Force , Rio de Janeiro, v. 31, n. 1, 2018. DOI: 10.22480/revunifa.2018.31.478. Disponível em: https://revistaeletronica.fab.mil.br/index.php/reunifa/article/view/478. Acesso em: 18 may. 2024.

Issue

Section

Review Articles